Bedrijventrefpunt
Image default
Bedrijven

Tool Enhanced E-commerce realiseert conversie optimalisatie

Wil jij je klant beter kunnen volgen tijdens het koopproces? Wil jij de conversie optimaliseren? Enhanced E-commerce Tracking is het perfecte middel binnen Google Analystics om dit te kunnen realiseren. Google Analystics wordt tegenwoordig bij bijna elk bedrijf gebruikt en is zeer relevant voor eigenaren van webshops. Maar wat houdt dit middel precies in?

 

Google Analystics Enhanced E-commerce Tracking middel

 

Met de Enhanced E-commerce Tracking middel verkrijg je informatie over diverse onderdelen binnen de customer journey (klantreis). Je trackt als het ware de reis die je klant aflegt binnen je webshop. Je verkrijgt enkel de informatie over de weg die de klanten afleggen die tot aankoop zijn overgegaan. Het geeft specifiek inzicht in de customer journey en je kunt met de kennis over deze informatie de conversie in je webshop verhogen.

 

 

Informatie, wat kan ik ermee en welke kan ik verkrijgen?

 

Bij Enhanced E-commerce Tracking middel krijg je niet alleen inzicht in het gedrag van de klant, maar ook inzicht in de prestaties van individuele producten. Wij vinden de volgende drie onderdelen erg belangrijk bij Enhanced E-commerce:

 

  1. Gedrag in de winkel

Je kunt hier zien hoeveel bezoekers er daadwerkelijk overgaan tot betaling of juist afhaken tijdens het winkelen, hoeveel totale sessies er op de website actief zijn en hoeveel van die bezoekers een product toevoegen aan hun winkelwagen. Je wilt namelijk graag weten waarom klanten afhaken. Wat gaat er fout tijdens het proces? Duurt het wellicht te lang? Met A/B Testing kunnen we deze vraagstukken verbeteren en valideren.

 

  1. Gedrag in betalen

Hier is te zien waar de bezoeker in het betaalproces afhaakt, of zij inloggen en van welke betaalmethoden zij gebruik maken. Om mogelijke klanten alsnog binnen te halen, wordt de informatie over de afhakers gebruikt voor remarketing. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld MailChimp 365 module gebruiken, en vervolgens een mail sturen met daarin een herinnering van het winkelmandje of een kortingscode.

 

  1. Prestaties van het product

Hiermee kun je de producten en categorieën in de webshop inzien. Hoe vaak wordt een product aan het winkelmandje toegevoegd? Hoe vaak wordt er doorgeklikt naar de productdetailpagina? Welke producten zijn het populairst in de webshop? Al deze vragen worden beantwoord door dit onderdeel. De populairste producten kun je overigens aanbieden als favoriet product op de homepagina met een advertentie op Facebook. Ook kun je een direct mailtje sturen met een aanbieding.

 

Overige features

Maar, wat voor interessante functies heeft Google Analystics Enhanced E-commerce Tracking nog meer?

 

Je kunt zien hoe vaak er een kortingscode wordt gebruikt, hoeveel bezoekers er op een promotie klikken en je kunt refunds meenemen in de data. Met de refunds kun je doorberekenen in je omzet. Enhanced gaat verder waar Analystics stopt.

https://www.h1.nl/conversie-optimalisatie-met-enhanced-e-commerce/