Enige tijd geleden zijn fabrikanten erin geslaagd om een bijzondere variant te ontwikkelen op de traditionele vorkheftruck. Voor deze variant geldt dat ze luistert naar de naam reachtruck. Voor deze zogenaamde reachtrucks geldt dat ze in de praktijk bijzonder vaak in één adem worden genoemd met de gewone vorkheftrucks. Dit gezegd hebbende is er toch sprake van een niet onaanzienlijk verschil. Zou je graag te weten willen komen wat de verschillen nu exact zijn tussen deze verschillende soorten hulpmiddelen? Dan kan de informatie hieronder je daar absoluut meer over vertellen. Hoeveel bedraagt de maximale hefhoogte?In eerste instantie is er het verschil in maximale hefhoogte waar je op kan rekenen bij reachtrucks en bij de standaard heftrucks. Dit verschil is absoluut zeer aanzienlijk te noemen. Voor een reachtruck geldt dat deze maximale hefhoogte een behoorlijk stuk hoger is gelegen. Daar waar deze bij een heftruck beperkt is tot slechts 6 à 7 meter is dat bij een reachtruck niet het geval. Hierbij is er dan ook in de praktijk sprake van een maximale hoogte van zo’n slordige 13 meter. Dat maakt een zeer aanzienlijk verschil welke je uiteraard in de praktijk maar wat graag zal willen kunnen benutten. Naast bovenstaande geldt eveneens dat ze nog over voldoende restcapaciteit beschikken om erin te slagen om op aanzienlijkere hoogtes pallets af te zetten. Dit zorgt ervoor dat ze bijzonder geschikt zijn om gebruik van te maken in hoge(re) magazijnen. Ook dit is alvast met zekerheid een interessant voordeel waardoor de keuze voor een reachtruck snel kan zijn gemaakt. De mast- en bestuurde positieVoor reachtrucks geldt dat ze zijn voorzien van een zogenaamde hefmast welke tijdens draai- evenals hef manoeuvres horizontaal kunnen uitschuiven. Dit lijkt op het eerste zicht misschien slechts een detail te zijn, maar dat is het zeker niet. Het is immers zo dat er op deze manier gigantisch veel ruimte kan worden bespaard in smalle gangpaden. Wat de opslag betreft van pallets in je magazijnstelling is het mogelijk om de reachtruck recht voor de laadeenheid te plaatsen. Vervolgens kan je de mast gewoon naar buiten schuiven. Voor heftrucks geldt dat er sprake dient te zijn van extra tegengewicht wat uiteraard wederom de nodige ruimte met zich meebrengt. Ook de wielen van een reachtruck zijn verschillendTot slot is het zo dat er ook sprake is van een duidelijk verschil tussen de wielen waar zowel reachtrucks als heftrucks over beschikken. Dat is het gevolg van de ondergrond waarop deze hulpmiddelen ingezet kunnen worden. Voor de vorkheftruck geldt dat ze in de regel is voorzien van vier grote rubberen banden. Dit geldt niet voor reachtrucks die in de praktijk doorgaans slechts zijn voorzien van drie of vier kleine, harde wielen. Dit zorgt ervoor dat het mogelijk wordt om met een dit voertuig rond de as te draaien. Hierdoor kan je veel eenvoudiger door kleine(re) gangen rijden. In ieder geval mag het duidelijk zijn, er kunnen best wel wat interessante redenen worden aangehaald waarom het kopen interessanter kan zijn ten opzichte van een standaard heftruck. Hou hier dan ook beslist rekening mee voordat je tot aankoop over gaat. Advies op maat nodig? Vraag het aan de specialisten van Wiersma Heftrucks & Magazijninrichting.
|