In ons land is Google de grootste zoekmachine. Voor bedrijven is het dus cruciaal om goed zichtbaar te zijn op dit platform. Hoe? Dat kan op 4 manieren. Waarom vindbaar zijn in Google?Een goede vindbaarheid in zoekmachines zoals Google en Bing valt niet te onderschatten. Het zorgt voor veel bezoekers op je website. Zoekmachines zijn voor veel consumenten het startpunt in het aankoopproces. Ze gaan online op zoek naar informatie over producten en diensten, om nadien een offerte aan te vragen of een bestelling te plaatsen. Ben je niet goed vindbaar in Google, dan loop je veel klanten mis. De meeste gebruikers kijken enkel naar de eerste pagina van de zoekresultaten. Met een lage positie ben je vrijwel onzichtbaar. Het doel is dus om zo hoog mogelijk op de eerste pagina te scoren. 4 Manieren om zichtbaar te zijn1) Google AdsVia Google Ads toon je gesponsorde resultaten in Google. De werking is vrij simpel: je stelt een lijst met zoektermen samen waarvoor je advertentie mag worden getoond. De advertentie, die bestaat uit een koptekst en omschrijving, stel je zelf samen. De kracht van Google Ads zit in de targeting. Door relevante zoektermen te selecteren, kan je heel gericht adverteren. De kans op een nieuwe verkoop, offerte-aanvraag, inschrijving… is dus relatief groot. Deze targeting is iets wat veel oudere advertentiekanalen missen. Uiteraard zijn er kosten aan Google Ads verbonden. Je betaalt per klik. Het bedrag is afhankelijk van het aantal concurrenten. Google Ads is namelijk gebasseerd op een veilingsysteem, waarbij advertentiepositie worden verdeeld tussen adverteerders. Gelukkig kan je een budgetlimiet instellen. Zo blijven je kosten onder controle. 2) Google My BusinessGoogle My Business (GMB) is een uitstekende manier om zichtbaar te zijn in Google. Vooral voor lokale zoekopdrachten. Aan de hand van je GMB-profiel weet Google welk soort onderneming je uitbaadt. Als dan iemand uit de buurt een bedrijf zoals dat van jou zoekt, verschijnt je locatie in Google Maps. Google My Business is dus ideaal om lokaal klanten aan te trekken. Daarnaast heb je controle over je contactgegevens en kan je ook promotie’s in de kijker zetten. 3) Organische zoekresultatenHet grootste gedeelte van de zoekresultaten bestaat uit zogenaamde ‘organische’ resultaten. Dat zijn pagina’s die volgens Google passen bij de zoekopdracht, gerangschikt volgens relevantie. Dit zijn gratis zoekresultaten. Of er nu 2 personen op je resultaat klikken of 5000, je betaalt niets. Dat maakt ze zo interessant. Maar er is een keerzijde. Het is moeilijk om hoog in Google te scoren. Dat komt omdat het algoritme rekening houdt met honderden verschillende parameters. Eerst en vooral is er de copywriting. SEO-copywriting optimaliseert teksten voor zoekmachines. Lees daarvoor deze gids. Daarnaast speelt de technische opmaak van een site een rol. Technische fouten kunnen ervoor zorgen dat je moeilijker vindbaar bent. Een laatste factor is het aantal backlinks. Des te meer sites naar jouw domein linken, des te hoger je gemiddelde positie in de zoekresultaten. 4) AfbeeldingenVeel zoekopdrachten hebben een visueel aspect. Iemand die een salon of een kleedje zoekt, wil misschien afbeeldingen van producten zien. Hiervoor is het belangrijk om je de afbeeldingen op je website te optimaliseren. Dat kan op verschillende manieren:
Onderschat het belang van afbeeldingen niet. Google Image Search kan enorm veel bezoekers opleveren. |