Elke docent wil zichzelf ook steeds blijven ontwikkelen. Ze volgen de ontwikkelingen in de maatschappij nadrukkelijk en kijken of er ontwikkelingen zijn die ze als docent verder zou kunnen helpen. Zo kwam uit docenten naar voren dat ze graag een meer coachende rol aan zouden willen nemen. Om die reden is de training didactisch coachen voor docenten ontwikkeld, een speciale coaching opleiding onderwijs.
Docenten slagen er steeds opnieuw in het maximale uit mensen te halen
Met enige afgunst zagen werd door docenten wel eens gekeken naar coaches, die er telkens opnieuw in slaagden om het beste uit mensen te halen en daardoor uitstekende resultaten te boeken. Een meer coachende rol als docent levert automatisch op dat de leerling meer de regie in handen neemt en op een zelfstandige manier leert te werken. Om te leren hoe je een meer coachende rol aan kunt nemen, is dus de training didactisch coachen ontwikkeld. Je leert hoe je de rol als coach aan kunt nemen en meteen ook hoe je bij die rol de beste feedback kunt geven. Want ook dat is duidelijk anders dan docenten gewend waren.
De cursus is een fraai staaltje onvervalst maatwerk
De ontwikkelde cursus is onvervalst maatwerk. Er kan rekening gehouden worden met de doelgroep en de achtergrond van de docent. Bovendien staat de cursus bol van praktisch toepasbare kennis. Dat betekent dus dat het geleerde vaak al snel in de praktijk gebracht kan worden. Dat betekent eveneens dat de effecten van de andere rol die de docent aanneemt ook al snel merkbaar worden.
Prettiger leerproces zorgt ook voor betere resultaten
De docenten die de training al volgden, zijn razend enthousiast over de training. Ze merken al snel dat de coachende rol verandering met zich meebrengt en dat het leerproces in positief opzicht verandert. En dat is ook het uiteindelijke doel. Een prettiger leerproces zorgt namelijk ook voor betere resultaten. Kortom; de training didactisch coachen kan zomaar een zeer positieve impact hebben op zowel de leerlingen en de docenten. De training is eveneens het bewijs dat ook docenten zich steeds kunnen blijven ontwikkelen, ongeacht de ervaring en de leeftijd. |